Uddrag af BERETNINGEN til medlemsmødet i
Stenlillehallen den 28. februar 2004
(aflagt af Gunner Madsen for ca. 50 fremmødte medlemmer)
Fra det første orienterende møde i Slagelse den 5. november, hvor vi var 25
mennesker, som ønskede at gå nye veje - over det etablerende møde den 15.
november, hvor 40 nye medlemmer dannede vor forening - til i dag - er det gået
stærkt Vi har nu 133 medlemmer.
Til dem - og til jer, som er kommet til dette første årsmøde vil jeg på
styregruppens vegne byde HJERTELIG VELKOMMEN.
---------------------
Styregruppen består af:
Sharon Hansen: Sharon brænder for Rumænien. Sharon har adopteret 4 familier,
som hun hver måned betaler 100 kr. til.
Bihit Madsen: Enke efter Jens Madsen. Birgit har et stort kendskab til
området dernede. Birgit har mange gode ideer og er i det hele taget en god dame
at have med i arbejdet.
Aase Kruth Nielsen: Vor kasserer.
Gunner Madsen: Samler trådene og er ansvarlig for foreningens handlinger og
politik - eneste mand i styregruppen.
---------------------
Styregruppen har nedsat følgende udvalg:
-
Udvalg til afhentning, vurdering og opbevaring af effekter, Ellen og Søren
Skjødt
-
Udvalg til varetagelse af transporter til Rumænien; Birgit .Madsen og Erling
Klingberg.
-
Udvalg til administration af foreningens donor- og adoptionsprogram, Aase og
Jørgen Nielsen.
-
Udvalg til varetagelse af vore opgaver i Rumænien, Marian Gluorghita og hans
forældre skoledirektør Mihai og hans kone Caroline i Dubova, samt familien
Luciare Vadastreanu i Orsova.
-
Udvalg for medlemstilgang og økonomi, læge Lars Brincker, ingeniør Flemming
Mogensen og mig selv (alle Rotarianere)
---------------------
Herefter gennemgik Aase Kruth Nielsen foreningens regnskab. Foreningen har
foreløbigt haft indtægter i fons af kontingenter og gaver på 52.461 kr., heraf
brugt til nødhjælps-pengekasser i Rumænien, adoptionsfamilier og andre
omkostninger 32.652 kr. Vi har således p.t. 19.808 kr. i kassen.
De enkelte udvalg blev gennemgået. Ellen og Søren Skjødts udvalg:
Vi bliver nødt til at sige nej tak til mange ting. Store, uhåndterlige møbler,
brugt tøj af tvivlsom kvalitet, sko, diverse EDB-apparatur og andre
oprydningsting KAN vi ikke tage imod. Omkostningerne er oftest langt større, end
tingene er til nytte for Rumænerne.
Til virkelig hjælp i Rumænien vil derimod være hospitalsudstyr, mindre
kantineborde og stole og godt håndværktøj. Prøv i stedet at afhænde møblerne
gennem en lille "loppeannonce" og skænk foreningen pengene. Det er det
allerbedste, I kan gøre.
Ellen og Søren har skaffet og afhentet op mod 100 symaskiner til
foreningen. De har gennemgået og istandsat hver eneste maskine, så de nu kan
gøre nytte på skolen i Dubova eller i private hjem.
Det er lykkedes at finde lokaler i nærheden af Ellen og Sørens hjem, hvor de kan
opbevare symaskinerne og andet indsamlet materiale, indtil vi kan få mulighed
for at få det sendt af sted.
Her skal lyde en stor tak til Poul Jørgen Kejser for denne gratis lagerplads.
Også en stor tak til Minna Pedersen fra Ringsted for den trailer, som
foreningen har modtaget.
Udvalget for varetagelse af transporterne til Rumænien:
Birgit Madsen og Erling Klingberg har her fået noget af en opgave. De skal søge
om penge til transporten. De skal aftale med en transportør. De skal sørge for
at få udfyldt de rigtige papirer. De skal gøre aftaler med folk, som skal være
med til at læsse vognen, og de skal sørge for koordinering med modtagerne i
Rumænien.
Adoptionsprogrammet:
Det varetages af Aase og Jørgen Nielsen. Aase fortalte, at vi i vor medlemskreds
nu har 22 adopterede familier. Vi har netop fra Rumænien faet oplyst, at flere
familier ønsker at blive adopteret. Hver måned sender vi 100 kr. pr, familie til
Marian Ghiorghita, som forestår uddelingerne. På den måde sikrer vi, at hver
familie får disse 100 kr. uden fradrag af nogen art. Foreningen betaler alle
omkostninger, som er forbundet med pengeoverførslerne. Efterfølgende blev
yderligere 5 familier "solgt".
Vi kan ikke sidde her i Danmark og ensidigt køre et hjælpeprogram i et så
fjernt land som Rumænien med deres traditioner og vaner. Vi er ikke i stand til
at se,
HVOR nøden er mest påtrængende, og vi
kan ikke gå ud med hjælpen til den enkelte modtager eller de pågældende, som vi
gerne vil hjælpe.
Her kommer vort gode kendskab til tillidsvækkende personer der nede os til
hjælp. Alle i styregruppen har været i Rumænien mange gange og fået opbygget et
nært forhold til f.eks. sygehusdirektør-familien og skoledirektør-familien.
Disse har også været i Danmark og besøgt os privat, og f eks. har
skoledirektørens søn Marian, for BRAND s regning, været i Danmark i 3 måneder i
efteråret for bl.a. at lære dansk. Det har han gjort så godt, at vi nu kan
skrive til Marian på dansk og føre en lang telefonsamtale med ham på dansk. Det
er en meget stor hjælp.
Det er Marian, som har påtaget sig at stå i front dernede i samarbejdet med os.
Han skal påpege, HVOR vi bør sætte ind, og han tager sig personligt af vore
adoptioner. Det gør han i samarbejde med præsten i Dubova.
Udvalget, der skal skaffe flere nye medlemmer og penge i kassen: Lars
Brineker og Flemming Mogensen har lovet at stå mig og foreningen bi med deres
hjælp til at opnå vækst.
Lars Brincker er samtidig formand for Rotarys projektudvalg, som har
skoleprojektet i Dubova som programpunkt. Så Lars og jeg arbejder i forvejen
godt sammen - han, som Rotarys formand for projektet, og jeg som direktør for ,
hvorfra vi har fået bevilget rigtig mange penge. Gennem tiden har Lars og jeg
nok brugt 5-600.000 kr. på Rumænien.
Jeg tænker her på de to sommerhuse, penge til hospitalsrenovering og nu til
renovering af skolen i Dubova, hvor vi alene bruger 200.000 kr.
Vi var sammen i Rumænien sidste forår, og da Rotary jo har mottoet: "Tjen andre"
så er det et godt bagland for foreningen at være i forbindelse med.
I al beskedenhed vil jeg da også nævne, at BRAND foreløbig har skænket 25.000
kr. til vor nye forening.
Det er som sagt vor opgave at skaffe medlemmer og penge. Og vi har da også
indtil nu skrevet til mange virksomhedsledere, haft annoncer og avisomtaler så
meget som vi har kunnet nå at få gjort.
Vi har faet lavet nogle brochurer og noget billedmateriale. I den kommende tid
vil vi tage rundt og holde nogle indlæg, vise nogle billeder og fortsætte med at
udsende breve og søge avisomtaler så meget som muligt for at skaffe opmærksomhed
om vor forening.
BRAND har sponseret en Wienerkoncert i Ringsted den 21. marts. Koncerten
foregår i Anlægspavillonen i Ringsted kl. 15.00
Billetter á 100 kr. inkl.. kaffe og kage kan rekvireres hos Gunner Madsen - tlf.
58524922
Koncerten arrangeres af Ringsted Musikskole, men jeg har aftalt med skolen, at
der skal gå en pæn del af overskuddet til vor forening.
Jeg håber, I vil komme og overvære denne koncert. Så mange som overhovedet
muligt.
Det er dejlig folkelig musik - lige noget for jer! og husk pengene går til et
godt formål!
Sidste nye tiltag: De to pengekasser, som vi har givet til henholdsvis
Lucian Vadastreanu (sygehuset) og Marian Ghiorghita (skolefamilien). I disse
kasser er der i hver 10.000 kr. De skal bruges til afhjælpning af akut nød, f
eks. pludselig opstået sygdom eller ulykke hos en ubemidlet familie, mangel til
tænder, briller, medicin eller hvad det måtte være. Det skal være en
engangshjælp, som stat eller kommune ikke kan/vil tage sig af.
Det vil fremover være en meget betydelig og stor opgave for foreningen at få
lagt penge i disse kasser i takt med, at der bliver brugt penge til de her
nævnte nødsituationer. Og jeg anser det faktisk for at være en de vigtigste
opgaver for vor forening i fremtiden. Vi har allerede medlemmer, som har tegnet
sig for 100 kr. om måneden til dette formål.
Dette er mindst lige så vigtig en opgave som at tegne sig for en
adoptionsfamilie, og måske lidt mindre forpligtende. Så det vil jeg i hvert fald
slå et stort slag for.
Husk på, at når vi sender penge der ned, så sparer vi vor forening for alle de
udgifter, der er forbundet med mere eller mindre brugbart materiel. Rumænerne
kan så købe netop det, de har brug for, og de kan skabe omsætning og aktivitet i
deres eget land for disse penge.
Til sidst vil jeg bede jer om at være med til at skaffe foreningen flere nye
medlemmer. Kun gennem et fyldigt og, stærkt bagland kan vi gøre en indsats, der
kan mærkes.
Vi KAN gøre en forskel for fattige, rumænske mennesker i det område, vi har
udset. Vi VIL gøre denne forskel.
Herefter fik Erling Klingberg Jensen ordet for at fortælle om diverse
rejsemuligheder til Rumænien, suppleret af Ditte Steensgaard.
Er der medlemmer, som kunne ønske at foretage en rejse til Rumænien, så er
mulighederne mange. Interesserede bedes henvende sig til foreningen, som så vil
sørge for, at I får alle oplysninger.
Erling Klingberg oplyste, at foreningen nu har en web-site på Internettet. Her
kan man læse næsten ALT om Foreningen til støtte for Rumænien (FSR) - også
aktuelle nyheder. Her vil rejseoplysninger også kunne hentes. Adressen på denne
side er:
www.fsr2003.dk (eller blot: fsr2003.dk)
Flere medlemmer havde ordet og kom med gode ideer og forslag, som styregruppen
har skrevet sig "bag øret".
Gunner Madsen kunne på styregruppens vegne takke for mange positive
tilkendegivelser, pengegaver og adoptioner.
Hele beretningen (i fulde ordlyd) kan læses på
hjemmesiden
eller rekvireres hos styregruppen. Beretningen er forkortet af Aase Kruth
Nielsen.
På gensyn
Søndag den 21. marts 2004 kl. 15.00, når
Wienertrioen spiller i Anlægspavillionen, Tværalle 5, Ringsted
|